Stavba velkého železničního mostu na trase Plasy-Kaznějov
Most vlastně nemá žádný jednotně používaný název. Ve staré literatuře je nazýván Nebřezinským, neboť leží blízko Nebřezin, v technické dokumentaci se setkáte s názvem Rybnický viadukt, neboť se klene nad údolím Rybnického potoka. Nejčastěji se mu prostě říká „velký železniční most“ u Nebřezin. Leží na trati č.160 Plzeň-Žatec, přibližně v polovině cesty mezi Kaznějovem a Plasy. Tato trať byla vybudována v letech 1871-1873, aby bylo možné dopravovat uhlí ze severočeské pánve do Plzně, Českých Budějovic a později i do Bavorska. V té době se uhlí těžilo i v okoli Kaznějova, v tzv. plzeňsko-manětínské pánvi.
Trať sloužila i pro dopravu kaolinu z blízkých dolů. První úsek z Plzně do Plas, a tedy i tento most, byl otevřen pro nákladní dopravu 21.ledna 1873, pro osobní dopravu až 1.května 1873. Od Plas směrem na sever se trať vine údolím řeky Střely, kde bylo vybudováno několik dalších mostů a tunelů, je to její nejkrásnější část.
Železniční most má příhradovou ocelovou konstrukci s horní mostovkou o délce asi 100m, kterou uprostřed podpírá přibližně třicetimetrový pilíř z velkých kamenných kvádrů. Na obou koncích pokračuje most dvěma zděnými oblouky. Celková délka mostu je 157,5m a výška 40m. Po více než 30 letech provozu bylo nutné vyměnit ocelovou část mostu. Příprava, stavba nové konstrukce a pomocného lešení trvala přibližně rok, samotné přesunutí nové konstrukce na pilíře v roce 1906 bylo hotové přibližně za 1 týden. Majitel plaského panství pak pod mostem vystrojil slavnostní hostinu.
Uvedené historické fotografie jsou z období této opravy velkého železničního mostu v roce 1906.
(fotografie 1 a 2 poskytl SOkA Plzeň-sever)
I am really grateful to the holder of this site who has shared this impressive
post at at this time.